Har du kontroll över ditt godisätande?

Godis är gott, det vet vi alla. Men när det går till överdrift och vi blir slavar under ett sött begär så slutar det att vara gott och blir till ett tvång vi måste få i oss.

Att man inte kan få för mycket av det goda är någon vi säger men något som tyvärr inte stämmer. För får vi för mycket så kommer vi inte uppskatta det på samma sätt, och när det kommer till våra matvanor så är det alltid otroligt viktigt att ha en sund balans. Vad som är oroväckande är att många av oss inte riktigt vet hur vi ska äta och med det tror att vi lever ett sunt liv, trots att vi inte gör det.

Lev lite sundare

Det är inte svårt att leva lite sundare och få kontroll över ditt godisintag. Och känner du att det är på tiden att rasa i vikt så finns det många bra program, dieter och klubbar du kan gå med i för att få en morot och styrka att hålla fast vid vad du bestämt dig. Vad du måste börja med är att tänka rätt och tänka att det bara är du själv som kan bestämma vilket typ av liv som du vill leva. Exakt samma sak är det som alla som röker och vill sluta måste komma underfund med: vad är det för människa man ser sig som?

Socker, fett eller bara träning?

Vissa hävdar att du ska kunna äta vad du vill sålänge som du har en bra träning. Men, riktigt så är det inte för det är inte, som vi nämnde i inledningen, att du kan inte äta hur mycket av något för då är det aldrig bra. Men, självfallet är det så att om du tränar regelbundet så kan du äta en chokladkala mer och vara nyttig än om du inte skulle träna alls. Men ska du försöka att vara nyttigt så är det viktigt att tänka på att hur mottar kroppen allt som du stoppar i dig, och vad är det du behöver för att överleva och för att må bra? Vi människor äter så otroligt mycket mer än vad vi egentligen behöver. Det här med att vi konstant nästan varje timma måste ha något i munnen är helt fel. Kroppen mår bra av att vi tar det lite lugnt – vi lovar, du kommer inte tuppa av om du inte äter mellis en dag. Här kommer lite bra punkter som det kan vara bra att tänka på:

  • Om du tycker att du är nyttig för att du bara intar flytande föda så gäller det att tänka om: det finns otroligt mycket socker i drycker som du ska ta det lugnt med.
  • Du bör sluta vara så rädd för fett utan hellre dra ner på socker och de kolhydrater som inte är så bra.
  • Försök att äta en stabil frukost med lite socker.
  • Tänk på att inte äta halvfabrikat utan laga din mat från grunden.

Lycka till, och kom ihåg att när du har sunda matvanor så kommer du på köpet att få en sund inställning till ditt godisätande.